LINKIN PARK - From Zero
Veľmi zmysluplný a silný návrat. Umné nadviazanie na to najlepšie z ich tvorby (prvé tri albumy) a skvelý výber speváčky. Zaslúžený obrovský úspech.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Myslím, že fanúšikom poľskej metalovej scény toto pomerne netradičné pomenovanie nebude neznáme. Osobne ho registrujem roky, hoci mi doteraz hlavne vŕtalo v hlave, ako metalová obskúrnosť príde k takémuto názvu z dosť iného hudobného sveta. Ruský klavirista a skladateľ Modest Petrovič Musorgskij, jeden z hudobných velikánov 19. storočia, však okrem iného tvoril diela nie vždy ľahké na stvárnenie - hovorí sa to napr. o jeho opere Boris Godunov, či náročnejšie vstrebateľné, a dá sa povedať, že tu sa isté styčné body aspoň s aktuálnym tretím albumom MUSSORGSKI nájsť dajú.
Hlavnou postavou tohto projektu, fungujúceho v rokoch 1990-95 a potom opäť od roku 2009, je Khorzon. Blackmetalisti ho poznajú určite, jeho ARKONA má už skoro dve dekády kultový status nielen na domácej scéne a po hudobnej stránke ide o meno zásadné pre formovanie typicky poľského chladného a zlobného čierneho kovu. MUSSORGSKI prinajmenšom na novinke nie je vec vyslovene zasvätená peklu, rúhaniu, opovrhovaniu kresťanstvom a podobným témam, ale takisto ide o temnú záležitosť, hľadiacu do chaosu vesmíru, ľudskej mysle a maľujúcu vízu konečného zmaru vo večnosti. Zhruba takto možno zhrnúť textovú stránku, často hlavne v refrénoch úderne heslovitú, v ktorej sa popri angličtine objaví aj zlovestný ženský latinský recitatív.
Hudobne sa tu možno počas niekoľkých radšej sústredených vypočutí nechať pohltiť vesmírne chladným, často strojovo odľudšteným alebo veľmi psycho a dramaticky zafarbeným stredne rýchlym, nekompromisne mašírujúcim metalom na báze blacku s industriálne metalovými a ambientno-symfonickými prvkami. Osem skladieb za 50 minút pripomína soundtrack k ceste neľútostne nezúčastnenými, do mrazivého chladu ponorenými nekonečnými vesmírnymi diaľkami, na ktorej číhajú rôzne psycho zvuky, ruchy a disharmónie, vštepujúce vám povedomie o vašej nepatrnosti a dočasnosti. Strojovosť skombinovaná so zlovestne symfonickými pasážami, pohrebnými organovými registrami, atmosférou veľkého hrozivého priestoru a s drsným vokálom, niekedy chladným, ľahostajným, inokedy až rozhnevane či vystrašene škriekajúcim, to sú hlavné prvky, z ktorých pozostáva tento vo svojej celosti kompaktný a impozantný materiál.
MUSSORGSKI nie je priekopníkom v oblasti mixovania zdanlivo nesúrodých hudobných postupov smerujúcich k vytvoreniu nového, zvláštneho temného diela, tieto pokusy sú staré vyše dvadsať rokov. Je ale niekde inde než starí majstri ARCTURUS, COVENANT alebo aj GOLDEN DAWN, a takisto znie inak než KOROVA, ANGIZIA a ostatní „rovesníci“, u ktorých bolo počuť, že majú víziu, len im to dosť často hralo tak akosi kostrbato, nie vždy im to držalo pokope. Khorzon a jeho hostia to skladateľsky, vokálne i v rámci atmosféry majú celé kompaktné a aj vďaka niektorým až operným vokálom to znie majestátne. A bude v tom asi aj krajina zrodu projektu, že mi pár dramatických, vášnivých, osudových „poľských“ nálad popri „mrzkých“ ODRAZA vzdialene pripomína dokonca SIRRAH, ktorí toho s black metalom veľa spoločného nemali.
Temný, zlovestný symfonicko-industriálny metal, o tom je tento skôr v hlbšom podzemí tlejúci poľský projekt.
8 / 10
1. Gaaya - The Planet Of The Dead
2. God Is In The Neurons
3. Stellar Core
4. Sabbathum In Perpetuum
5. Key To The Universe
6. Inverted Aeon
7. Implanted Consciousnes
8. Paradisum
Creatio Cosmicam Bestiae (2016)
Chaos And Paranormal Divinity (2011)
In Harmony With The Universe (1995)
The Unholy Stories (1993)
The Bath In The X-Rays (1992)
Mussorgski / Nazichrist (1991)
-bez slovního hodnocení-
Veľmi zmysluplný a silný návrat. Umné nadviazanie na to najlepšie z ich tvorby (prvé tri albumy) a skvelý výber speváčky. Zaslúžený obrovský úspech.
Když ho miluješ... znáte to. Tamás Kátai a jeho nezaměnitelná eklektická směs metalu, folku, ambientu a industrialu je zpátky a s ní i tradiční kotlík "co pusta dala". Nejde v žádném ohledu o vrchol tvorby, ale o vtahující kolekci plnou hravosti a emocí.
Zajímavý sci-fi koncept lidstva v simulaci, kde se ve sluneční soustavě zjevují nové planety. Zhudebnění tedy odpovídá tématu, drsný tech death metal tak nese i značnou dramatičnost a výbušné riffy jakoby simulují vesmírné katastrofy. Dost se to povedlo.
Ano, eintopf to je. Ovšem chuti vyvážené ve všech ohledech. S touto objednávkou dopředu víte, co dostáváte. Žádné tajuplné a nevyzkoušené chutě. Německé trio si ten svůj metalový tradicionalismus hýčká a nic nepředstírá. Navíc ten zvuk se opravdu povedl.
Francouzský vyhlazovák. Nahrubo nemletý torza grindcore, fastcore a powerviolence v dokonalém poměru. Deska, která vás nenechá oddechnout. Nesmlouvaná, rytmicky neskutečně nadupaná s mixem podepsaným Kurtem Ballouem.
Bavorští BLACKEVIL jsou takový Eintopf stylů tvrdšího metalu. Je tam od každého trochu, nejvíc heavy a thrash, ale i dalších ingrediencí jako speed, black, death. Jsem ve stádiu rozvažování, zda je za tím složitější koncept, nebo je to jen Eintopf.
Příjemně energický, hravý a silový progresivní metal plný i výrazných melodií. Hudba nezastírající inspirace u CONCEPTION nebo KAMELOT, perfektně prezentovaná a doplněná dominantním vokálem ve stylu Roy Khana. Cílová skupina je tím jasně definovaná.